Olli Savela
kaupunginvaltuutettu,
Hyvinkää
Valtio on
monilla toimilla heikentänyt kuntien taloutta ja niiden mahdollisuuksia vastata
asukkaiden palvelutarpeisiin vuoden 1990 jälkeen. Ennen kaikkea on leikattu valtionosuuksia,
mutta myös kuntien verotuloja on heikennetty.
Kuntaliiton
mukaan (Kuntalehti 1/2004) vuosien 1990 – 2002 toimien vaikutus oli kuntien
kannalta 4,4 miljardia euroa negatiivinen vuositasolla. Toisin sanoen kuntien
tulot olisivat vuonna 2002 olleet 4,4 miljardia euroa suuremmat kuin ne olivat
ilman Ahon ja Lipposen hallitusten toimia. Tämä vastasi noin kuudesosaa kuntien
kaikista tuloista.
Tilanne ei ole
sen jälkeen muuttunut paremmaksi. Vanhasen hallitus on jatkanut kuntien
verotulojen leikkausta korottamalla ansiotulovähennystä vuosina 2004 ja 2005
korvaamatta sitä kunnille. Valtionosuuksien lakisääteisiä indeksikorotuksia on
maksettu vajaina ja niihin liittyvien velkojen maksua kunnille on lykätty.
Keskeistä olisi
nyt palauttaa kuntien valtionosuudet reaalisesti sille tasolle, jolla ne olivat
ennen 90-luvun lamaa. Vaikka ne nimellisesti ovatkin tällä tasolla, ovat
kuntien palvelutuotannon kustannukset nousseet vuoden 1990 jälkeen niin paljon
(50 prosenttia), että kunnat pystyvät tuottamaan valtionosuuksilla vain kaksi
kolmasosaa niistä palveluista mitä vuonna 1990.
Samaan aikaan
valtio on säätänyt kunnille huomattavan määrän sinänsä tärkeitä uusia tehtäviä,
joiden rahoitukseen se ei halua osallistua täysimääräisesti. Näitä ovat muun
muassa terveydenhuollon hoitotakuu, vanhusten hoivatakuu, hammashuollon
ikärajojen poistaminen, subjektiivinen päivähoito-oikeus, maksuton esiopetus
sekä iltapäiväkerhot.
Myös pääomatuloista
maksettava kunnallisvero
Kuntien
palvelujen turvaamiseksi myös niiden verotuloja voidaan lisätä ja jakaa verojen
maksutaakkaa nykyistä solidaarisemmin. Pääomatulot vapautettiin vuonna 1993
kokonaan kunnallisverosta. Niistä maksetaan vain 28 prosentin tasavero
valtiolle, osingoista yleensä alle 20 prosenttia tai ei ollenkaan. Tavallinen
palkansaaja maksaa veroa 28 prosenttia jo noin 2000 euron kuukausituloista, kun
mukaan lasketaan valtion tuloveron ja kunnallisveron lisäksi pakolliset
työeläke-, sairausvakuutus- ja työttömyysvakuutusmaksut. Kokoaikaisen
palkansaajan keskimääräinen kuukausipalkka on Suomessa noin 2 600 euroa, joten
suurin osa palkansaajista maksaa enemmän veroa kuin pääomatuloista maksetaan.
Tämä on ehkä
suurin yksittäinen epäoikeudenmukaisuus nykyisessä verotuksessa. Pääomatulojen
tasaverosta tulee luopua ja niistä tulee maksaa samalla lailla valtion
tuloveroa ja kunnallisveroa kuin muistakin tuloista. Verotuksessa ansiotulot ja
pääomatulot tulee laskea yhteen. Tällöin suurista pääomatuloista menee enemmän
veroa kuin pienistä pääomatuloista. Koska pääomatulot keskittyvät rikkaisiin
kuntiin, edellyttää muutos verotulojen tasausta kuntien kesken.
Pääomatuloista
kertyvien verotulojen jakaminen tällä tavalla valtion ja kuntien kesken
muuttaisi myös valtion ja kuntien keskinäistä tulonjakoa oikeaan suuntaan. Pääomatulojen
nykyiselle kevyelle verotukselle ei ole asiallisia perusteita. Hallitukset ovat
vain halunneet suosia pääomatuloja ansiotulojen kustannuksella.
Valtio on
alentanut myös kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta. Se oli alun perin 45
prosenttia, kun nykyinen järjestelmä tuli voimaan vuonna 1993. Tällä hetkellä
kuntien osuus on enää 22 prosenttia. Vain osa alennuksesta on korvattu
poistamalla kunnilta arvonlisäveron palautusten takaisinperintä. Kuntien
osuutta yhteisöveron tuotosta tulee nostaa. Myös se tasoittaisi valtion ja
kuntien välistä tulonjakoa kuntien hyväksi.
Kunnallisvero
progressiiviseksi
Kun Ahon,
Lipposen ja Vanhasen hallitukset ovat tietoisesti rapauttaneet kuntien
tulopohjaa, ovat kunnat joutuneet palvelujensa turvaamiseksi korottamaan
kunnallisveroa ja kiinteistöveroa.
Kunnallisvero on
tunnetusti miltei tasavero, kun taas valtion tulovero on edelleen
progressiivinen eli tulojen mukaan kasvava, vaikka suurituloisten verotusta
onkin lievennetty eniten viime vuosina. Kun valtion tuloveroa on kevennetty ja
kunnallisveroa korotettu, on Suomessa siirrytty tasaveron suuntaan. Tämä näkyy
tuloerojen kasvuna. Tulonjakotilaston mukaan rikkain kymmenesosa sai vuonna
1990 18,1 prosenttia tuloista verojen ja tulonsiirtojen jälkeen. Vuonna 2004 tuo
osuus oli jo 22,7 prosenttia. Vastaavasti pieni- ja keskituloisten tulo-osuudet
ovat pienentyneet.
Kunnallisveron
progressio loppuu jo, kun vuositulot nousevat 14 - 15 000 euroon. Esimerkiksi
kaikkein suurituloisimmat, yli 100 000 euroa vuodessa ansainneet maksoivat
vuonna 2004 kunnallisveroa keskimäärin 15,7 prosenttia tuloistaan eli vain
yhden prosenttiyksikön verran enemmän kuin 15 000 – 20 000 euroa ansainneet,
jotka maksoivat 14,5 prosenttia.
Toinen
merkittävä ero kunnallis- ja valtionverotuksessa on, että valtion tuloveron
alaraja on noin 12 000 euroa, mutta kunnallisveroa joutuu maksamaan jo noin 2
000 euron vuosituloista. Kaikkein pienituloisimmat maksavat vain
kunnallisveroa. Todellisuudessa monet pienituloiset joutuvatkin anomaan
kunnalta toimeentulotukea voidakseen maksaa kunnallisveronsa.
Kunnallisvero on
pienten tulojen osalta progressiivista lähinnä perusvähennyksen ja
ansiotulovähennyksen takia. Ansiotulovähennys on nykyään suurimmillaan, kun
ansiotulot ovat 14 000 euroa vuodessa. Tätä suuremmissa ansioissa vähennys
pienenee vähitellen, mutta yltää jopa 110 000 euron vuosituloihin asti.
Ansiotulovähennystä ei saa eläkkeistä, työttömyyskorvauksista eikä muista
sosiaalietuuksista, joten se syrjii näitä väestöryhmiä. Virallisen selityksen mukaan
näin työttömiä “kannustetaan“ töihin.
Kunnallisveron
muuttaminen aidosti progressiiviseksi edellyttäisi, että isoista tuloista
maksettaisiin selvästi enemmän veroa kuin keskituloista. Tämä voidaan toteuttaa
sekä valtion tuloveron kaltaisella asteikolla että korottamalla huomattavasti
perusvähennystä ja myös niiden yhdistelmällä. Kunnallisveron muuttaminen
progressiiviseksi on tarpeen tuloerojen tasoittamiseksi.
Kuntien tuloerot
uhkaavat kasvaa
Tasaveron
suuntaan verotusta veisi myös valtiovarainministeriön suunnitelma
valtionosuuksien korvaamisesta kunnallisverolla, sehän tarkoittaa juuri valtion
tuloveron korvaamista kunnallisverolla.
Lisäksi kuntien
väliset tuloerot kasvaisivat huomattavasti. Valtionosuuksilla ja niihin
liitetyllä verotulojen tasauksella tasataan nykyään merkittävästi kuntien
veropohjien eroja. Tällä on huomattava alueellisia eroja tasaava vaikutus.
Kunnallisveropohja
eli verotettava tulo asukasta kohti oli vuonna 2005 kunnissa keskimäärin 13 100
euroa. Korkein tuo tulopohja oli Kauniaisissa (27 400 euroa/asukas) ja alhaisin
Pylkönmäellä (7 100 euroa/asukas). Ero rikkaimman ja köyhimmän kunnan välillä
on nelinkertainen.
Ilman
valtionosuuksia ja verotulojen tasausta kunnalliset palvelut olisivat todella
heikoissa kantimissa melkein kaikissa Suomen kunnissa. Kauniainen ei saa
valtionosuuksia, joten se voisi säilyttää nykyisen 16 prosentin
kunnallisveronsa, jos valtionosuudet korvattaisiin kunnallisverolla. Sen sijaan
eniten valtionosuuksia saava Utsjoki joutuisi korottamaan kunnallisveronsa 50
prosenttiin, jos se haluaisi säilyttää nykyiset tulonsa ja Savukoski peräti 60
prosenttiin. Keskimäärinkin kunnallisveroa pitäisi korottaa noin kymmenen
prosenttiyksikköä nykyisestä (18,4 prosenttia), jotta sillä korvattaisiin
valtionosuudet.
Kuntien tulojen
ja palveluiden turvaamisen kannalta parempi vaihtoehto on säilyttää
valtionosuudet ja jatkaa verotulojen tasausta kuntien kesken, jottei
alueellinen eriarvoisuus kasva.